fredag den 7. februar 2014

Sukkerfrie bananmuffins



Sidste weekend lavede jeg disse bananmuffins og de blev så gode! Jeg blev inspireret af opskriften på krydrede banankager i "Krudtugler og kanelsnegle" af Sif Orellana (skøn bog forresten!), men har ændret en hel del på opskriften og lavet den til min egen. Jeg tåler ikke sukker og har derfor lavet opskriften om, så den er fri for hvidt sukker. De smager skønt og sødt, så sukkeret er bestemt ikke savnet! Især Emma og Onkel Thomas er vilde med dem. I aften skal de få fornøjelsen af de lækre muffins igen, da jeg ikke kunne lade være med at bage dem igen i dag. Det er tredje gang på to uger og det siger meget om, hvor gode de er, for jeg bager ellers virkelig sjældent! Faktisk kun, når vi holder fødselsdag. Når man (igen) har fået købt for mange bananer og de ligger og bliver brune i frugtskålen - så er det tid til muffins!

Trines sukkerfrie bananmuffins:

12 stk.

3 store, modne bananer
2 æg
1 dl youghurt naturel
150 g Birkesød eller andet kunstigt sukker
125 g blødt smør
250 hvedemel
2 tsk bagepulver
2 tsk kanel
100 g sukkerfri mørk chokolade

Tænd ovnen på 180 grader. Blend bananer og æg i foodprocessor og tilsæt yoghurt. Blend det hele godt. Rør sukkeret med det bløde smør (jeg bruger fingrene) til en blød, lys masse. Tilsæt massen i foodprocessoren og blend godt. Bland mel, bagepulver og kanel, og vend det forsigtigt i dejen med en dejskraber. Tilsæt den finthakkede chokolade. Fordel dejen i en smurt muffinform (en stor spiseske i hvert rum) og bag dem i 30 minutter. Lad kagerne køle helt af inden de spises. De er mest luftige samme dag, men smager også skønt dagen efter, hvor de er mere bastante. 

God fornøjelse og rigtig god weekend!  







Ingen kommentarer:

Send en kommentar